En enkel sallad på rödbeta och jordärtskocka.

En enkel sallad på rödbeta och jordärtskocka.

Rödbetan är en rotfrukt som har sitt ursprung från Asien och kom till Norden på 1600- och 1700-talet. Rödbetan är rik på fibrer, kalium, magnesium, niacin, kalcium, järn och biotin. Bäst är dom att äta råa, eftersom en del näringsämnen försvinner vid tillagning.

Rödbetan har ett rött färgämne, en antioxidant som heter betacyanin. Det skyddar och stärker din kropp. Rödbetan är basisk och all basisk mat minskar sötsug och förhindrar inflammationer.  Rödbetan avgiftar och renar levern.

Rödbetan innehåller höga halter av nitrat som i kroppen omvandlas till kväveoxid. Detta gör att blodet blir mera syrerikt. Blodkärlen vidgas och slappnar av. Effekten blir att du höjer din prestationsförmåga och att kroppens uthållighet ökar.

263B6BF6 F341 497A A320 C1DE67E87CAC - En enkel sallad på rödbeta och jordärtskocka.

Jordärtskocka är en slags solros med ursprung i Nordamerika och kom till Sverige på 1600-talet. Den odlas för sina knölars skull och vi äter dom som en rotfrukt. Även dessa är bäst att äta råa.

Jordärtskocka innehåller mycket av en kostfiber som kallas inulin. Inulin bryts inte ner av kroppens matsmältningsenzymer utan når ner till tjocktarmen i oförändrad form. Där blir dom till mat åt hundratals goda bakteriestammar som håller vår tarmflora stark. En stark och välmående tarmflora är avgörande för en god hälsa.

Inulin ökar även insulinkänsligheten, minskar risken för metabola syndromet och motverkar utveckling av typ 2 diabetes.

Jordärtskocka innehåller mycket kalium, folat och B-vitaminer.

Både rödbeta och jordärtskocka kan sänka ett högt blodtryck.

pinit fg en rect red 28 - En enkel sallad på rödbeta och jordärtskocka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *